مرأة
الحامل – تعبانه وزهقانه .. ماحدش له دعوه ..
هاله نصر
..الحامل خصوصاً لأول مرة بتفرح بكل لحظة بطنها بتكبر فيها و لو تنتوفة...سيبوها تعيش الفرحة دي من غير تريقة من اللي حواليها.. - هي عارفة ان مقاس رجلها نطً 3 نمر...شكراً علي الاضافة... - بتزعل اوي لو حد لقاها بتاكل و علًق علي اكلها او كميته.. - جملة " ايه ده تصدقي معرفتكيش و انتي حامل " دمها يلطش!! هي ماتحولتش لخرتيت عشان متعرفيهاش يا ظريفة!!! - بتبقي حساسة بزيادة..ده شغل هرمونات مش ذنبها. - فرحانة بالبيبي زي ما حضرتك كنتي مستنيك بنتك بلهفة فا متكسريش فرحتها بإن اللي جاي سواد و سهر و مرمطة!! - مستنية كلام ايجابي مش كلام يرعبها. - " انتي شوية و هتتدألجي....انتي ناقص تاكلينا...." كل ده قلة ذوق مش هزار... - "وشك اصفر ليه كده" و ملامح وشك انك هترجعًي برضه قمة قلة الذوق...اتطمني عليها من غير ما ترعبيها. - الولادة بالنسبالها بعبع، ياريت تهديها و تطمنيها. مش كل كلامك معاها عن كوارث في الولادات و مصايب تشًيب.. - في المرحلة دي اختيار " اسم البيبي" اهم حاجه في حياتها يا تشاركيها بحب يا تسكتي....انتي كنتي كده برضه. الموضوع مش هبل زي ما بتقوليلها. دي غريزة أمومة... - محدش ليه الحق يحاسب الحامل هتولد طبيعي واللا قيصري و يديها محاضرة تسم بدنها...ده قرار دكتور و قرارها.. - الحامل مش مستنية حد يقولها هتخسي كل ده ازاي بعد الولادة..كل حمل و ليه ظروفه.. - الحامل بتبقي وخمانة و تعبانة و كل ساعة بحال..قدًري ده و بطلي تحسسيها انها مقصرة طول الوقت معاكي، انتي في حملك محدش كان بيشوفك.. - ما تزًنوش في سؤال " ها ولد واللا بنت " خلوا الناس براحتها. - ما تزعلوش لو عرفتوا ان واحدة حامل بعد 3 شهور...محدش عارف هي تعبت قد ايه او سقطًت كام مرة لحد ما حمل ليها ثبت..نلتمس الاعذار.. - لو أم و اب مقتنعين بإسم اختاروه ياريت ما توكريهمش في الاسم...ده ابنهم هما...باركي من سكات طالما محدش طلب رأيك. - بلاش للمرة المليون جملة " انتي لسه شوفتي حاجة "... الاطفال نعمة و رزق و مهما تعبنا معاهم فهم زينة الحياة الدنيا.. - و اخيراً القاعدة الذهبية " عندك كلمة حلوة كترً خيرك...ما عندكيش اللسان مكانه جوه البق و متشكرين اوي "..
0%
تم نسخ رابط المقال للمشاركة!