السبت ٢١ سبتمبر ٢٠٢٤

رئيس مجلس الادارة : أحمد أحمد نور

نائب رئيس مجلس الادارة : وليد كساب

رئيس التحرير : محمد عبد العظيم

أخبار عاجلة

إوعى الهزار يقلب تهريج .. والتهريج يقلب بضحك .. تبقى مشكلة !!​

  إسراء محمد

.. الهزار والضحك والتريقه من سمات الشعب المصري المعروف بجبروته وبقوته في الحاجات دي. بس ماهو الهزار؟ وإيه هي قوانيه؟

للأسف حاجات كتير سيئه بتحصل تحت مسمى الهزار. مافيهاش مراعاة للخطوط الحمرا ولا لآدميه الإنسان اللي قدامك. يعني انا أهينك وأجرحك وأدوس عليك وأستفزك وأنت المفروض ت هاهاهاها وإلا هتبقى رجعي وقديم ومعقد وأوفر ومش متحضر.

لأي حاجه في الحياه عناصر بتكونها، في منها اللي (كومبرس) وفي العناصر الرئيسيه اللي لا يمكن تكتمل الحاجه من غيرها . يكاد يكون العنصر الرئيسي المشترك في معظم  الحاجات هو الإحترام. مافيش أي حاجه على وجه الأرض ممكن تقام من غير إحترام. وعادة بيكون غيابه هو سبب فشل حاجات كتير في الحياة.

مافيش أي علاقه من العلاقات البشريه ينفع تقام أصلا من غير الإحترام. أبوة أخوة زواج حب صداقه زماله شغل دراسه أو أي علاقه قرابه او صلة او معرفه او اي علاقه كانت. الإحترام شرط رئيسي لتقبل الآخر،هو الأرض الواصله بين الناس هو اللي بيخلق مساحه حوار أصلا. هو العمود لأي بناء بشري. يعتبر ألف باء العلاقات البشرية لأن بسببه هيبقى في ثقه ومن غيره لأ.

بنلاقيه دايما الفاصل في المهن اللي بتقدم خدمة وبيكون سر الخلطه للنجاح. مثلا الطبيب او الحلاق أو الموظف اللي في المطار أو موظف الكول سنتر أو حتى السباك أو أي مهنه خدمية ، المفروض يحترموا آدميه الشخص اللي معاهم ويؤدوا الخدمة على أكمل وجه خاليه من أي سخرية حتى لو كانت تحت مسمى الهزار والروشنه ؛ لأنها بتخلق حاجز سد بينهم وبين العملاء بتوعهم وبتؤدي لفشل الخدمة. وبتأثر اصلا على نفسيه العميل ،أصلا وجودك في مؤسسه خدميه مش بيديك الحق إنك تتريق، وفي الأخر انت اللي خسران.

الهزار لازم يكون بحدود ويراعي الأخلاق والمشاعر و فرق السن والأدب والرقي والإنسانيه. الهزار لازم يبقى فيه رحمه. اللي بيحصل للأسف تجريد للمعنى والهدف الحقيقي ورا الهزار. احنا بنهزر علشان نفرح ونضحك ونقرب لبعض ونداوي مشاكل الدنيا بابتسامه مش العكس.

 

منتهى الضعف إنك تستخدم الهزار كوسيله علشان تاخد حقك من إللي مضايقك، لأنك عارف إنه مش هيقدر يرد عليك بنفس براعه المؤامرة اللي من تحت لتحت. لذة النجاح بتبقى لما يكون خصمك زيك وقوي مش ضعيف وانت عارف انك هتكسبه من الجوله الاولى. خليك شجاع واتكلم معاه بجد وإديله حق الرد وخرج الهزار من الموضوع هزر بأخلاق يا رمضان علشان ساعة الجد لو قلبت بجد  ماحدش حينفعك  !  .

 

 

 

عن عيون المجلس

شاهد أيضاً

وزير الصحة اللبناني: 770 جريحا ضحايا انفجارات البيجرمنهم 152 بالعناية المركزة

وزير الصحة اللبناني: 770 جريحا ضحايا انفجارات البيجرمنهم 152 بالعناية المركزة

نقلا عن/ وسائل إعلام لبنانية. أفاد فراس الأبيض، وزير الصحة اللبناني، بسقوط 770 جريحا في …

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *