السبت ٢١ سبتمبر ٢٠٢٤

رئيس مجلس الادارة : أحمد أحمد نور

نائب رئيس مجلس الادارة : وليد كساب

رئيس التحرير : محمد عبد العظيم

أخبار عاجلة

يوميات مواطن فيسبوكى..

خلود طباجة

..موقع صراحة اللى النهارده أصبح أشهر المواقع بعد النجاح الكبير اللى حققه والإنتشار السريع بين جميع فئات المجتمع العربى. وحاز هذا التطبيق الذى بدأ فى الإنتشار منذ شهر فبراير 2017 على كم رهيب من التعليقات على السوشيال ميديا. وأصبح الموقع عبارة عن كتابة رأيك فى شخص ما بحرية وسرية تامة بدون خوف من مواجهتك للشخص ده ومن غير حرج منه.

وممكن كمان تشتم وتسب براحتك  ! . وأن الموقع أزاى قدر يلعب على الجانب النفسى للشخص فهو (سلاح ذو حدين) فأنت تستخدمه لتوجيه أى رسالة لشخص ما سواء كنت تحبه أو تكرهه ولكن الرسائل دى تستطيع أن ترفع الروح المعنوية والثقة بالنفس عن طريق الرسائل الإيجابية ويمكن أن تجعلك فى حالة من الإكتئاب بسبب الشحنات السلبية اللى بتتوجهلك.

طيب ليه مش بنحاول نواجه بعض بمشاعرنا؟! وده فى حد ذاته هيبقى صراحة فى قمة المصداقية ويبقى عندك شجاعة سواء كانت مشاعرك إيجابية أو سلبية وتبقى أستخدمت كلمة صراحة بمعناها فعلا… هيحصل إيه لو واجهنا نفسنا قبل أى حاجة وحاولنا ننشر مشاعر الحب والتسامح والأخوة وأواجهك بأنى بحبك وأن وجودك فى حياتى ليه فضل كبير. ليه دايما مترددين وبناخد الخطوة بعد فوات الأوان؟!

وحتى لو مشاعرنا ممكن اللى قدامنا مايتقبلهاش بسبب وجود خلافات ليه مش بنحاول نصفى الخلافات دى بالمواجة ؟!ونبدأ ننشر روح التسامح مابينا وأخلاقنا اللى أتربينا عليها ونبطل كبرياء شوية ونفهم أن الدنيا ماتستاهلش كل ده. إيه اللى وصلنا للمرحلة دى وقسوة القلب على بعض ليه كلنا بقينا شايفين أن الدنيا دايمة بالرغم انك ممكن تموت فى أى لحظة. حاول تعيش النهارده بحلوه ومره من غير ماتكون خايف من بكره والأهم انك تبقى راضى. حاول تبدأ بنفسك وصفى قلبك من كل شوائب ممكن تعقره وواجه…أنت قدها…

 

 

عن عيون المجلس

شاهد أيضاً

أزمة جديدة لحسن شاكوش: إيقاف عن العمل وتحقيق بسبب فيديو مسيء

أزمة جديدة لحسن شاكوش: إيقاف عن العمل وتحقيق بسبب فيديو مسيء

كتبت: مروة الجبار أعلن الفنان مصطفى كامل، نقيب المهن الموسيقية، عن تحويل المطرب حسن شاكوش …

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *