الجمعة ٢٠ سبتمبر ٢٠٢٤

رئيس مجلس الادارة : أحمد أحمد نور

نائب رئيس مجلس الادارة : وليد كساب

رئيس التحرير : محمد عبد العظيم

أخبار عاجلة

نائب الشعب “احمد بلال البرلسي” يُثمن الإحتفال بالمتحف المصري

كتب/ محمد خالد

كتب سيادة النائب “احمد بلال البرلسي” عبر صفحته في وسائل التواصل الإجتماعي “فيسبوك” : أنا تقريبًا أول مرة أشوف توافد المصريين بالشكل ده عشان يدخلوا المتحف المصري
الصورة لزميلنا المصور الصحفي طارق وجيه، من أمام المتحف المصري صباح اليوم، والحقيقة (في تقديري) الموضوع ملوش علاقة لا بدخول مجاني ولا إن المتحف اتنقل وبقى جنب بيت كل واحد فينا.. الموضوع له علاقة بجد بإرادة الدولة، الدولة لما قررت تسير في سبيل استعادة هويتها، كان طبيعي يكون في استجابة.
كل واحد من دول وغيرهم مؤمن بهويته وحضارته لكن كمان لما يحس إن دولته بتحتفي بالهوية دي بشكل مكانش موجود قبل كده، ده هيكون دافع كبير له إنه يهتم أكتر وإنه يشارك دولته في الاحتفاء ده.
النهارده مصر بتحتفل بالذكرى ال 200 لتأسيس علم المصريات وفك رموز اللغة اللي من خلالها قدرنا نتعرف أكثر على حضارتنا العظيمة وأجدادنا الملوك العظام ودولتنا الأولى في التاريخ.. بالمناسبة الدولة في علم تطور المجتمعات هي تقريبًا أرقى شكل وصله الإنسان لإدارة مجتمعه، وبالمناسبة كمان الدولة دي اختراع مصري.. المصري هو اللي اخترع الدولة المركزية ولم يترك الأمر لقبيلة ولا عشيرة.
وفي الحقيقة في الاحتفال ده مفيش صورة أفضل من الصورة دي ممكن تكون باعثة للأمل، لأنها ببساطة معبرة عن #مصرالليجايه.. شباب مصر اللي واقف في طوابير عشان يدخل يحتفي بحضارة بلده ويشتري كتب يتعرف من خلالها أكثر على هويته.. اللي راجعة راجعة.

عن Eyon Elmagles

شاهد أيضاً

وزير الخارجية يبحث مع نائب البرلمان الأوروبي تعزيز الشراكة المصرية الأوروبية والتحديات الإقليمية

وزير الخارجية يبحث مع نائب البرلمان الأوروبي تعزيز الشراكة المصرية الأوروبية والتحديات الإقليمية

كتبت: عزة إبراهيم تلقى الدكتور بدر عبد العاطي، وزير الخارجية والهجرة، يوم الأربعاء 18 سبتمبر، …

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *