الجمعة ٢٠ سبتمبر ٢٠٢٤

رئيس مجلس الادارة : أحمد أحمد نور

نائب رئيس مجلس الادارة : وليد كساب

رئيس التحرير : محمد عبد العظيم

أخبار عاجلة

مع الوقت..!

سماح علي حامد تكتب:

شوفت فيديو تحفيزي من فترة (من سنين)، على ما أتذكر كان أداء صوتي لدينزل واشنطن، ودينزل واشنطن ممثل أمريكي من أصل افريقي.. وله أفلام عبقرية جدًا.. ويُعتبر من أهم رموز هوليوود حتى الآن..

الأفلام التحفيزية دي شبه التنمية البشرية كدا.. أفلام مُلهمة بتديك طاقة.. زي الأغاني التحفيزية بتاع انت استثنائي مثلًا أو يامعافر.. لكن الفرق أنه الأفلام التحفيزية بتشمل خطاب متضمن مبادئ هامة جدًا وأسس عريضة مهمة.. حاجة كدا شبه محاضرات التنمية البشرية المُلهمة بتاع زمان للدكتور مصطفى الفقي.

في الفيلم التحفيزي لدينزل واشنطن، قال جملة في غاية الألم، وهي أثناء تشجيعه للمستمعين وتحفيزهم، قال ما معناه “لو ما اتحركتش دلوقت، ممكن بعد يوم أو شهر أو سنة، تصطدم أن شخص تاني حقق اللي إنت تقدر تحققه دلوقت، وهاتشوف حلمك قدام عنيك لكن في إيدين شخص تاني”.

الجُملة دي، جُملة صعبة جدًا.. مش بس في نطاق تراخي وكسل الإنسان نفسه عن إنجاز شئ، لكن كمان في نطاق التكسير المباشر للأكفاء والمبتكرين والمبدعين.. والأخطر تثبيط همم الأكفاء والمبتكرين والمبدعين بمسألة زي مسألة الصبر برغم إيجابية الصبر لكن بإستخدامه للتثبيط دا لا يقل ضرر عن تكسير المجاديف.

الموضوع دا زي ما بيسري على الأفراد، بيسري على المجتمعات.. يعني مثلًا شوفنا السباق على تصنيع لقاح كورونا بين دول العالم.. شوفنا الصراع على تكنولوجيا G5 بين أمريكا والصين اللي سببه الأساسي أن الصين سبقت.

يعني كمان “المجتمعات لو ما اتحركتش دلوقت، ممكن بعد يوم أو شهر أو سنة، تصطدم أن مجتمع تاني حقق اللي إنت تقدر تحققه دلوقت، وهاتشوف حلمك قدام عنيك لكن في إيدين مجتمع تاني”.

الفيديو التحفيزي لدينزل واشنطن، مش مجرد فيديو والجملة مش مجرد جملة.. دي مبدأ إداري عظيم. ممكن تطبيقة من أول الحلل والأطباق في المطبخ لو تراكموا بسبب التكاسل، لحد أسبقية مشروع صواريخ وأقمار ايلون ماسك وجيف بيزوس.

فيه جملة قرأتها من شهور بتقول: “الشجرة التي تُزرع اليوم، تطرح قبل الشجرة التي تُزرع في الغد بيوم”.. والجملة مفسرة نفسها.. بالنسبة للأفراد عادي.. لكن بالنسبة لعرفات بتاع جزيرة غمام، إيه اللي يمنع زرع أي شجرة النهاردة وتأجيلها لبكرة غير أن الشياطين بتكره الزرع والخُضرة وبتحب القلع والبور.

والزرع هنا مش مجرد شجرة، دا فكرة.. مصنع، مُنتج، سلعة.. الزرع هنا موهبة، ثقافة، رياضة، فن.. الزرع هنا بحث، دراسة، علم، تكنولوجيا.. وكل شئ في كل مجالات حياة المواطنين والإنسان.. وكل شئ بيأثر بالإيجاب على المجتمعات.. اللي لمٌا حد يقولك مش وقته أو.. أصبر، يبقى لازم تفهم كويس جدًا أنه بيقولك بشكل مؤدب “إخبط دماغك في الحيطة”.. خاصًة إذا كان فيه حاجة وعوز وضرورة للأمور دي..!!

هنا كل الحكاية زي ما قال دينزل واشنطن العبقري لكن بصيغة أخرى.. “فيه أيادي بيعز عليها إنها تشوف أي مكاسب أو فايدة تتحقق عن طريقك في مجتمعك، حتى لو هاتتأجل الفايدة والمكاسب دي ١٠٠ سنة، أو حتى إنها ماتتحققش من الأساس مهما كانت التكلفة”.

هي دي الحقيقة ورا كلمة أصبر وورا كل أدوات تثبيط الهمم، لأن تكسير المجاديف هايسبب حطام ملموس وبصمة، لكن تثبيط الهمم لا يترك خلفه أثر أو بصمة.. لكن نفس وروح معنوية مُحطمة بشكل خفي.

علشان كدا في بعض المجتمعات السؤال مش المفروض يكون فقط “الناس مش شايفة الإنجازات ليه؟!”.. لكنه بكل تأكيد أيضًا سؤال لصيق معه ومتزامن له “الناس مابتعملش إنجازات ليه؟!”.. لكن السؤال دا مش هايتسأل لأن فيه أيادي يعز عليها بناء المجتمعات دي وتنميتها بالمجتهدين من ناسها حتى لو هاتتأجل الفايدة والمكاسب ١٠٠ سنة لمجرد أنها مش من (أبناء العاملين).

عن Eyon Elmagles

شاهد أيضاً

خراب فلسطين

اعتذار ومحبة إلى فلسطين.. للكاتبة نجمة عمر علي

بقلم: نجمة عمر علي بالنيابة عن شعبي وبالنيابة عن تراب وطني، أعتذر منك يا فلسطين …

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *